четверг, 29 мая 2014 г.

Համեմատություն

  

 Թումանյանի արվեստը գալիս է ժողովրդից և ժողովրդականից: Նա կարողացել է թափանցել ժողովրդի հոգու էության մեջ, գրել այն ամենի մասին, որ հուզել է նրան: Պատանի հասակից մինչև խոր ծերություն, ինչ տարիքի էլ որ լինի ընթերցողը, համակ հետաքրքրությամբ է կարդում նրա ստեղծագործությունները, խորանում դրանց հարուստ բովանդակության մեջ: Հարուստ են նաև նրա երկերի գեղարվեստական միջոցները` պատկերավորման ձևերը, լեզուն, ոճը, կառուցվածքը: Թումանյանի կարծիքով` արվեստը պետք է լինի աչքի նման պարզ և աչքի նման բարդ: Նրա գործերը հենց այդպիսին են: Դրանք նմանվում են զուլալ ջրերի հատակում գտնվող մարգարիտների, որոնք թեև դիտողին շատ մոտ են թվում, բայց իրականում խորքում են: Նրանցում ոչ մի ավելորդ բան չես կարող տեսնել: Թումանյանի բառերը, պատկերները, թևավոր խոսքերը չափազանց տարողունակ են, բնական, որ կրկին ժողովրդից ու ժողովրդականից է գալիս: Պարզ ու մատչելի է նրա լեզուն, բայց ոչ պարզունակ: Նա ընտրում է երևույթն արտացոլող ամենաբնորոշ բառը: <<Խոսքեր ու ձևեր կան,- ասել է Թումանյանը,- որ իրենց մեջ ամբողջ պատմություն են պարունակում: Էդ տեսակ խոսքերը միայն հանճարները կարող են գտնել, մին էլ ժողովուրդները, որ հազար – հազար խելքերով երկար տարիների ընթացքում նայում, լսում, քննում ու դատում են կյանքը ու վերջը հանում մի կարճ եզրակացություն, իրենց որոշումը արտահայտում մի բացականչությամբ, մի ածականով կամ մի դարձվածքով>>: Թումանյանը մի ուրիշ առիթով նկատել է, թե բանաստեղծի համար բառը մի աշխարհ է: Նրա համարյա բոլոր ստեղծագործությունները սերվում են ժողովրդական բանահյուսությունից: <<Ես իմ լեգենդներն էլ եմ ժողովրդից առել, բոլոր հեքիաթներն ու զրույցներն էլ եմ ժողովրդից ու ժողովրդականից առել ու միշտ աշխատել եմ, ինչքան կարելի է, մոտիկ ու հարազատ լինել…>>: Թումանյանի խոստովանությամբ` ժողովրդական նյութից նոր բան ստեղծելն ու նրան հարազատ մնալն ավելի դժվար է, քան ինքնուրույն գործեր գրելը: <<Եվ շնորհքը հենց այդ պատմելու մեջ է,- ասել է նա,- որ իմանան ինչը փոխեն, ինչը դուրս ձգեն, ինչը պահեն>>:


Մի՞թե վերջին պոետն եմ ես,
Վերջին երգիչն իմ երկրի...
Տերյանի այս ծանր ու դրամատիկ տողերի մեջ երևում է ոչ միայն բանաստեղծի, այլև նրա ժողովրդի ճակատագրի ողբերգական անորոշությունը: Այսուհանդերձ, նուրբ ու զգայուն հոգու տեր բանաստեղծը իր մեծ նախորդի՝ Թումանյանի պես չկորցրեց իր հույսն ու հավատը սեփական ժողովրդի ապագայի նկատմամբ՝ խորապես գիտակցելով, որ մարդկային զգացմունքներից գերագույնը հայրենիքի նկատմամբ ունեցած սերն է:







Եղիշե Չարենցը հայ գրականության խոշորագույն ներկայացուցիչներից է: Իր բացառիկ ձիրքով նա ի մի բերեց այն դարավոր ճանապարհը, որ հայ հոգեւոր կյանքն անցել էր Մաշտոցից ու Խորենացուց մինչեւ Թումանյան ու Տերյան: Ստեղծագործական ուղղվածությամբ, ընդգրկումների հարստությամբ, գրականության զարգացման ու առաջընթացի հզոր թափով Չարենցը դարձավ այն ուղենշային դեմքը, որով սկսվում է հայ գրականության նորագույն շրջանը:

Комментариев нет:

Отправить комментарий